lördag 15 mars 2008

Det stora s(ch)laget

Snart är det dags för det stora slaget där det ska avgöras vem som ska få åka till Serbien för Sveriges räkning. Jag tror att det blir Charlotte Perrelli som får packa en eller två resväskor skor och åka till Belgrad. Och det är väl okej. Låten är bra och numret är snyggt. Sverige har skickat betydligt värre saker till ESC, vi har ju trots allt skickat Roger Pontare två gånger.

Jag hoppas dock att BWO vinner ikväll. Jag tycker att de har den bästa låten och så vore det kul att se hur bra det skulle kunna tänkas gå för dem i den stora finalen. Bard har ju pratat så mycket om att de är de enda som skulle kunna lyckas i Europa.
Men de som skulle ha störst chans i Belgrad tror jag, och många så kallade experter, är Kung Christer och Nordman. Vi provade ju sist att skicka bland det credigaste vi har, The Ark, och det gick ju inte så där jättebra. Jag tror dock att Christers show och Nordmans medeltidsinspirerade låt skulle falla övriga Europa rätt bra i smaken.

I år finns det faktiskt ingen låt i finalen som jag skulle skämmas för om vi skickade ut i Europa. Men jag skulle tycka att det vore tråkigt om Sanna eller Sibel vann. För det är nog inget ballad år i år. Och det går inte att jämföra Marija Šerifovic smäktande balkanballad/lesbiska kampsång Molitva med Sannas och Sibels dussinballader.
Sen tycker jag det skulle kännas lite snopet om Rongedalarna tog hem hela alltet. Jag vet inte varför. Jag gillar egentligen låten. Det kan ha något att göra med att Alex Schulman hyllade dem på sin innelista och deklarerade att han var övertygade om att de skulle vinna. Och ett skrällarnas år som detta kan Schulman mycket väl få rätt. Jag gillar inte när Schulman har rätt.
Det enda som känns helt säkert inför ikväll är att Björn kommer att vara riktigt rolig.
/Tina Marie

Inga kommentarer: